måndag, december 19, 2005

Välkommen till Bodströmsamhället

Justitieminister Thomas Bodström vill tillåta TV-sändningar från rättssalen, det säger han till SVT:s Rapport ikväll. Skälet? "Det stora intresse som finns för våra rättegångar men att de inte alltid beskrivs korrekt." Bodström menar också att en bättre insyn leder till bättre förståelse.

Jag skulle kunna föra ett långt resonemang om det befängda i att tillåta TV-sända rättegångar, men jag lämnar istället över det till Bodström själv. Följande citat kommer från en artikel i ämnet i Brottsförebyggande rådets facktidskrift Apropå nummer 2/2003 (tack Hanna för tipset):

– Jag är mycket skeptisk till att utsätta människor för den typen av exponering det skulle innebära att tillåta tv-sändningar från rättegångar. Det gäller egentligen alla inblandade, men i första hand åtalade och vittnen – och deras anhöriga, säger han [Bodström].

Thomas Bodström tror att det finns en stor risk att tv-tittare föregriper domstolens utslag och fäller ett eget avgörande.

– Vi får ju inte glömma bort att en del människor faktiskt frikänns. Tyvärr tror jag att risken att de då redan dömts i allmänhetens ögon skulle öka avsevärt om rättegången sändes i tv, säger han.


Längre ner i artikeln tillägger Bodström:

– Jag är orolig att det skulle bli lite väl mycket show över rättegångarna. Det finns en populist i oss alla, kanske än mer hos rättens aktörer, och framför tv-kamerorna skulle de få mer utrymme. Det skulle flytta fokus från själva rättegången [...].


Jag håller fullständigt med Bodström då. Nu har alltså justitieministern ändrat sig, men på vilka grunder? Skulle intresset för TV-sända rättegångar ha ökat dramatiskt från artikeln i Apropå tills idag? Beskrivs rättegångarna sämre nu än för tre år sedan? Är svenskars integritet mindre känslig nu än tidigare? Nej, det är naturligtvis det berömda Bodströmsamhället som återigen sticker fram sitt fula tryne. Om man nu siktar på att gå till historien som justitieministern som förvandlade Sverige till en orwelliansk mardröm, så måste man självfallet vara konsekvent. Själv tänker jag föregripa nästa förslag från justitieministern och montera in ett titthål till grannen redan ikväll.

Kommentarer:
Bodström är en cowboy:
" Nyligen har EU-parlamentet gett sitt stöd till lagring av mobiltelefontrafik. Buggning, avlyssning med dolda mikrofoner, kommer att införas på försök under tre år. Poliser ges också möjlighet att arbeta 'under cover' och få skyddad identitet. "
Detta ljuder kanske som goda nyheter i vissa öron, men mannen är i full gång att förvandla svensk polisiär tradition enligt total amerikansk Spanarna på Hill Street-modell!
Nu senast vill han dessutom att tjallare får rabatt på straff. Jag är inte helt bekväm med den här utvecklingen, men så är den ju helt i linje med Sveriges i praktiken mest konservativa parti - socialdemokraterna, vårt alldeles egna New Labour - som låtsas vara ett arbetarparti men är ideologiska bänkvärmare till kristdemokraterna och bästisar med Bush!
 
Jag antar att du har läst detta.
 
Helt tokigt är vad det är. Man riskerar ju att skrämma bort vittnen och hänger ju ut offren. Hur kan man ens föreslå något så puckat?
 
Nu när det har gått mer än en månad så undrar jag så smått om det var ett för tidigt aprilskämt från Bodström. Jag har inte sett några som helst kommentarer eller efterföljande debatt. Har du?
 
Skicka en kommentar

<< Tillbaka